رواية وصية زواج الفصل الثالث 3 بقلم منال كريم

رواية وصية زواج الفصل الثالث 3 بقلم منال كريم

رواية وصية زواج الجزء الثالث

رواية وصية زواج البارت الثالث

وصية زواج

رواية وصية زواج الحلقة الثالثة

جاء الليل و
الجميع يبحث عن جنا ولم يعثروا عليها.
كاد الجميع يفقد عقله، من الخوف عليها ، مما جعل الجميع خائف أنها لم تعلم اي مكان هنا.
كان يسير آدم ويبحث عنها
فى القرية، وظل يسير حتي وصل إلى المقابر.
قرر الذهاب لكي يقرا الفاتحة على قبر عمه ومرات عمه.
وقبل أن يقترب سمع صوت بكاء
وقف ينظر.
كانت تجلس أمام قبر أبيها وأمها، و تردف بدموع شديد:
بابا ،ماما أنا زعلانه منك أوى وقلبي بيوجعني أوى ،ياريت ما كنت نزلت اجيب قهوه وكان مصيري زيكم، أستغفر الله العظيم يارب
ربنا يرحمكم ، بس أنا مش عارفه أعمل ايه من غيركم وأكمل حياتي ازاى…
ظلت تتحدث معهم وتبكي لوقت طويل.
قرر أن لا يقترب و يتركها تتحدث بحريتها.
بعد وقت طويل، ذهب اليها
و قال بهدوء: جنا.
انتفضت من الخوف و نهضت بفزع ،و سألت بخوف: أنت مين.
شعر بغصة في قلبه و تنهد بحزن ثم قال:
ايه يا جنا أنا أبن عمك آدم أنتِ مش عارفني.
شعرت بالندم و قالت : آسفه يا آدم.
ليردف بهدوء: مش مشكله بس ازاى تخرجي من غير ما تقولى لحد ، وأنتِ مش عارفه الطريق.
نظرت إلى المقبرة و قالت بحزن: كنت عايزة أتكلم معاهم، و سألت الناس وعرفت الطريق
قال بنبرة عتاب: كنتي قولتي وأنا أجاي معاكي.
أخذت نفس عميق و قالت بحزن: معلش بقا.
قال بهدوء: يلا يابنت عمي.
ذهب آدم وجنا إلى المنزل.
مجرد أن دلفت جنا ، صرخت فاطمه بصوت عالى جدا:
كنتي فين يا بت المصراويه أحنا مش عندنا البنات تمشي على حل شعرها.
أسماء بهدوء: لو سمحتي يا أم أحمد خلي بالك من كلامك.
فاطمه بصوت عالى: مبقاش غيرك أنتِ اللى يعرفني أقول ايه ومش أقول ايه.
محمد بصوت عالى جدا: الكل يسكت ويطلع ينام.
صعد الجميع إلا جنا وآدم
سأل بهدوء و هو ينظر إلى الواقفة و هي تبكي بصمت : كانت فين يا آدم.
آدم بهدوء: كانت فين المقابر.
محمد بهدوء: أول وآخر مرة تخرجي من البيت من غير اذن فاهمة.
جنا بهدوء: فاهمه.
محمد بهدوء: يلا على اوضتك.
صعدت جنا إلى غرفتها، و كان آدم ينظر إلى طيفها بحزن شديد.
محمد بهدوء: آدم.
آدم : نعم يا أبوي.
محمد بهدوء: تعال عايزك.
آدم : حاضر.
دخل محمد وآدم غرفة المكتب
فى غرفة جنا
تجلس على الفراش وبجوارها نورهان وشيماء ومنة.
نورهان بهدوء: ينفع كده يا جنا.
منة بحزن: كنا هنموت من القلق عليكي يا حبيبتي.
شيماء بهدوء: اتكلمي يا جوجو.
أجابت بحزن: حست أنا بابا وماما يقولوا تعالي جنا لينا.
نورهان بدموع: ربنا يرحمهم.
الجميع: يارب
فى غرفة المكتب
محمد بهدوء: ايه رأيك يا ولدي.
آدم بهدوء: موافق يا أبوي.
محمد بهدوء :فكر كويس الموضوع صعب مش سهل.
آدم : فكرت يا أبوي.
محمد بهدوء: ربنا يسهل.
بعد مرور أسبوع على الوفاة
وقررت جنا تعود إلى القاهره مع عائلتها.
يجلس الجميع و تهبط جنا مع عائلة أسماء وذهبت إلى محمد و قالت بهدوء: عمي أنا ارجع القاهرة النهارده.
محمد بهدوء: لا أنتِ تعيشي هنا مفيش رجوع القاهره تاني.
جنا بعصبية: ازاي يعنى.
تحدث بهدوء: بنت اتكلمي بطريقه كويسة.
أسماء بهدوء: يا حاج محمد أنت عارف أن جامعة جنا وحياتها فى القاهره، يبقي لازم تعيش هناك وهى تعيش معنا مش لوحدها.
محمد بهدوء: يا أم جاسر أنا قولت كلمتي بنت أخوي تعيش معنا ، ولو كان على الجامعه تروح على الامتحانات.
جاسر : ليه حضرتك، جنا مش تعرف تعيش هنا.
مازل محافظ على هدوئها، ليردف بهدوء: أنا مش بحب أكرر كلامي نورت يا أستاذ خالد أنت وعائلتك.
شعر خالد و عائلته بالاحراج ، فهذا بمثابة طرد من المنزل .
خالد با حراج: يلا يا جماعة.
نورهان بصوت عالى: يلا ايه يا بابا أحنا عمرنا ما نسيب جنا هنا.
منة بعصبية: صح جنا تمشي معنا.
شيماء : يلا جنا.
محمد بغضب: أستاذ خالد أنا مش أكلم عيال.
أسماء بدموع: لو سمحت بلاش تعمل كده فيها هى يتيمة.
محمد بهدوء: أنا عملت ايه هى بنتي نورتنا.
خالد بحزن: يلا بقا نستنا ايه تاني.
ذهب خالد و عائلتها.
جنا بصوت عالى جدا: أنا مش موافقه أنا ماشيه معهما.
جاءت تذهب خلفهما ، نهض من مقعده بغضب و جذبها من يديها بعنف و قال بغضب : اطلعي اوضتك.
جنا بصوت عالى جدا: قولت لا، أنا..
لم يسمح لها بالحديث ، صفعها بقوة و جذبها بعنف إلى الأعلى و هو يتواعد لها..
وللحديث بقية

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وصية زواج)