رواية زين الصعيد الفصل الحادي عشر 11 بقلم هبة الله رأفت
رواية زين الصعيد الجزء الحادي عشر
رواية زين الصعيد البارت الحادي عشر
رواية زين الصعيد الحلقة الحادية عشر
يُمكنكِ أن تأتي إليّ دائمًا، أنا منزلكِ”.
____________________________
كان يقف مع سوزان صاحبة الاتيليه وهو يحدثها…: مش هوصيكي يا سوزان… ليل دي غاليا عليا اوي
سوزان بابتسامة…: أكيد رح أشيلها بعيوني
ابتسم هو وقال بمرح…: تسلملي عيونك
ضحكت سوزان وقالت…: اللهجة المصرية مش مضبطة معي شوي ومشان هيك الزباين المقربين بيتمسخروا علي
عمرو ممازحاً إياها…: ماهو بصي لازم تتعودي لان فعلا انتي بتدخلي اللهجتين في بعض ودا خطر على اللغة بتاعتنا يستي
سوزان…: رح احكي انجليزي وهيك اسلم
عمرو…: اتكلمي براحتك انا بهزر معاكي مش اكتر انتي عارفة انك صحبتي المقربة وواخدين على بعض
سوزان…: انت اللي بتقلي هيك؟… أكيد عارفة يا دكتور
دخلت ليل بابتسامة زينت فمها فابتسم هو بدوره وقال…: شوفوا الدخلة اللي تفتح النفس…. ايوا كدا ابتسمي على طول
ليل…: ازيك يادكتور عمرو
عمور…: ازيك ياليل… احب اعرفك… دي مدام سوزان وصديقتي من الطفولة… وهي صاحبة الاتيليه دا وكمان صاحبة فندق love
ليل بانبهار….: اللي بيغنوا فيه المشهورين!!
سوزان بابتسامة…: اي
ليل…: دا من ضمن احلامي اني اغني هناك
سوزان…: بتعرفي تغني؟
ليل…: كروان يباشا
ضحكت سوزان وقالت….: عطيني رقمك لاسجلو عندي واتفق معك… ووعد مني رح تغني بأول حفلة تچيني
ليل وهي تخرج هاتفها…: التليفون معاكي اهو
عمرو بمرح…: شوفي الندالة… ولا كأني هنا خالص
ليل مبادلة اياه مرحه…: لايادكتور عمرو بردوا انت موجود بس الحفلة والمشاهير ولا نقف نتكلم؟
عمرو…: لا الحفلة ياستي
ليل…: شفت بقى!!
____________
بعدما اتفقت ليل على كل شئ مع سوزان وعلى مواعيد العمل أصر عمرو على اعادتها للدوار بنفسه
نزلت من السيارة لتقول له….:والله مانت ماشي الا لما تدخل واعملك شاي بنفسي على الواجب دا
عمرو بسخرية…:شاي مرة واحدة
ليل…:لا مانا الطقوس بتاعتي الخاصة هي اني لما بعزم حد على شاي بقدمله حاجة معاها وحظك اليوم اني عاملة كنافة بالمنجا وحاطة التاتش بتاعي ومسمياها المتبهدلة على صفتي يعني
عمرو باستغراب…: هو فيه اسماء للكنافة!!!؟
ليل..: يوووه كتير… اثناء الطريق سأقولها لك
ضحك عمرو وقال…: ماشي ياستي.. بس فيه رجالة جوه؟
ليل…:فيه رعد وفيه ظافر وعمو زين جوه
عمرو وهو ينزل….:تمام
نزل لتلتفت ليل وتجد ليلان وهي تمسك ذراع رعد بينما رعد ينظر لعمرو الذي اقترب من ليل وهمس لها قائلاً…: مين دي؟
نظرت له وهمست…: دي المتدلعة!
ضحك عمرو وقال…: ودي نوع كنافة!
ليل…: لا دي بنت القائد بتاع رعد وجايه قال ايه تقضي عندنا اسبوعين يا خويا… شوف البت ولاتعرف الواد رعد ولااي حاجة ولازقة نفسها في دراعه لا وايه… الصبح داخلة تنبهر بالدوار بتاعنا ولاكأنها شافت حاجة مشافتهاش قبل كدا!!… دا رعد قبل كدا قايلي انها مش بتصيف غير في تركيا بنت المحظوظة وانا نفسي مزرتش هرم صقارة اللي في الاقصر
عمرو…: صقارة ايه اللي ف الاقصر حرام عليكي الفراعنة دلوقتي هيطلعوا يهزقوكي!!
اقترب رعد وقال…: ازيك يادكتور عمرو!
عمرو…: ازيك ياحضرة الضابط…. ايه انت في اجازة ولا؟
رعد…: لا في اجازة… انت اللي جاي لمين هنا؟
نظر عمرو بضيق لليل بسبب الموقف فقالت ليل بسرعة…: دا جايلي يا رعد
رعد بحدة…: نعم!!!!!!
ليل بتوتر…: اقصد يعني…
عمرو…: جاي ازور ظافر فيها حاجة دي؟… انت ناسي اني انا وهو دفعة واحدة
رعد…: مش هو متخرج قبلك تقريبا؟
عمرو…: لاني كنت في طب بقى مانتا عارف الكلية…
ثم نظر لليلان رغم علمه بها بسبب ليل ولكنه اراد اغاظة رعد….: خطيبتك؟
ليلان….: لا بس تقدر تقول حاجة شبه كدا
نظر رعد باستغراب فأكملت ليلان وهي تنظر لليل….: اصل الضابط رعد شبه مقيم عندنا…. دا في مرة شقته غرقت وكان هيروح يبات في فندق… لكن بابا قاله لا… واصر يجي عندنا وانا بنفسي اللي ناولته هدومه اللي هينام بيها
تفاجئ الكل بما بيهم رعد من وقاحة ليلان
إلى ان قال رعد…: هو انتي تقصدي ايه بكلامك ده؟
ليل بحدة…: متخبيش يارعد علينا حاجة!…. هي وضحت ان فيه ارتباط بينكم والاصحيح كانت هتيجي تقعد هنا ازاي اسبوعين بحالهم!!!!!
رعد…: هو ايه الكلام دا؟… مفيش حاجة من دي نهائي
ليلان لليل…:انا. مقلتش ان فيه ارتباط… واضح ان خيالك واسع
ليل بغضب…: احترمي نفسك معايا احسنلك… وانت يادكتور عمرو اتفضل معايا لان الصراحة الحكاية بوخت اوي
دخلت ليل وتبعها عمرو للداخل بينما رعد التف لليلان وقال…: ايه اللي قلتيه دا؟
ليلان….: رعد!!.. عادي ان يكون فيه ارتباط وبعدين ايه يعني لما اعرض عليك عرض زي دا!؟
رعد بحدة…: هو انتي مدركة للي بتقوليه؟
ليلان…: طبعا… وايه الغلط في اللي بقوله… ماما هي اللي اتقدمت لبابا على فكرة…. ومتنساش ان هناك ف امريكا فيه تحرر عن هنا وسهولة اكتر من هنا بكتير في التصرفات… انا متفهمة ان طباعك شرقية وصعبة شوية بس
قاطعها قائلاً….: بس راجل.. وبعدين على فكرة انا مش هقلك الصح من الغلط لاني مش ابوكي… بس كل اللي اقدر اقولهولك انك ضيفة هنا… فياريت متتخطيش الحدود
تركها ودخل فنظرت هي بصدمة لما قاله وبعدها توعدت له
__________________
عمرو…: حاسس اني عكيت الدنيا
ليل وهي تقدم له طبق الكنافة…: لا متشيلش نفسك ذنب محصلش… هي اصلا كانت متربية في امريكا
عمرو…: طب وايه المشكلة… على فكرة ياليل فيه كتير في امريكا مسلمين وطباعهم احسن مليون مرة من معظم الناس اللي بنشوفهم طول الوقت…. المهم الشخصية ذات نفسها
ليل…: على رايك فعلا… المهم الشخصية…
عمرو وهو يأخذ قضمة من الطبق…: بجد تسلم ايدك والله انا مكنتش متخيل انك شاطرة للدرجادي في عمايل الكنافة
ليل بمرح….: لا وكمان بعمل كل اصناف الحلويات… دا غير انى بطبخ كويس اوي
دخل رعد للداخل وسمع عمرو وهو يقول بانبهار…: يعني انتي ناجحة في شغلك وكمان في شغل البيت وبسم الله ماشاء الله جميلة…. معتقدش ان فيكي اي عيوب
ليل…: ازاي يادكتور كلنا مليانين عيوب
عمرو بابتسامة…: الا انتي ياليل… انتي عيوبك دي مميزات بالنسبة للكل
ضحكت ليل وقالت…: هتغر في نفسي انا بقولك اهو وهرفض بعد كدا اكلمك بتواضع
عمرو بمرح…: يحقلك ياستي… المهم عاوزك ترفعي راسي قدام سوزان انتي مش متخيلة انا قلتلها ايه عنك!
رعد وهو يتقدم ليجلس امام عمرو ويقول بابتسامة لزجة…: ياريت اعرف انت قلتلها ايه؟
عمرو….: انت عاوز تعرف ليه؟… دي هي نفسها مطلبتش تعرف!!
رعد…: اتعلم لما تكون في بيت حد… انك تحترمه… لانه ببساطة دا بيته هو مش بيتك انت
عمرو…: هي ايه الوقاحة اللي فيك دي؟
رعد بسخرية…: اول مرة تعرف اني وقح؟… طيب كويس انك جيت النهاردة فعرفت
عمرو وهو يقف…: انا همشي ياليل وهبقى اكلمك عشان اكمل كلامي
خرج هو فقالت ليل لرعد…: انت ازاي تحرج ضيفي بالشكل دا
امسك طبق الكنافة وقال بدون الرد على سؤالها…: متبقيش تاني تعملي حلويات للضيوف…. لان طبخك وحش
ثم دلف بالطبق للمطبخ ليرميه في سلة المهملات بغيظ وهو يهمس…: ناقص كمان يقوم يطلب ايدها الزفت دا!!!!!
دخل ظافر وقال بضحك…: على فكرة هو متجوز وبيعتبر ليل زي اخته لان لو تفتكر ليل هي اللي عملت فستان الفرح لمراته….
رعد…: وانا مالي!… انا مش مهتم
ظافر وهو ينظر للكنافة الملقاة بسلة المهملات…: واضح جداً
قال رعد بحدة ثم خرج…: ظافر متألفش من دماغك
________________________________
فوزية…: بس يادكتور انا اول ماباخد الحبوب اللي عندي في البيت بيحصلي شبه فوران كدا في معدتي
كريم…: انتي بقالك قد ايه بتاخدي في الحبوب دي؟
فوزية…: بقالي ٦شهور يادكتور
كريم…: طيب اسمها ايه؟
فوزية…: والله ماعرف يادكتور.. دي مرات اخو جوزي الجديدة هي اللي اشترتهالي لاني مش بعرف اقرا واكتب
كريم…: طب اوصفيها كدا لو تعرفي!
فوزية بغيظ…: حربوقة وشبه عود القصب كدا والله ماعرف حسين اتجوزها على ايه دي…دي عينيها ضيقة وشعرها اكرت ووسطها قد رقبتي !
كان كريم ينظر إليها بصدمة إلى أن قاطعها وقال…: الحباية يامدام… اوصفيلي الحباية
فوزية…: اااه… لا معرفش يبني مخدتش بالي
كريم باستنكار…: يعني مرات اخو جوزك الجديدة حافظة تفاصيل وش اهلها… والحباية اللي بقالك ٦شهور بتبلبعي منها صبح وليل مش فاكراها!
فوزية…: مانا ذاكرتي ضعيفة يادكتور الاه!!!!
كريم وهو يكتب في الروشتة الدواء الجديد وبعدها يقطع الورقة…: واضح!!!
أعطاها الروشتة وقال…: الدوا دا تمشي عليه مرتين في اليوم وتجيلي بعد شهر عشان نحدد معاد الولادة بإذن الله
نهضت فوزية ثم قالت…: تمام… مع السلامة
خرجت فقال…: الواحد بيحمد ربنا انه لسه متجوزش… ايه العينات اللي تسد النفس دي؟… ربنا يكون في عون جوزها وعون حسين
جلس وتنهد ليفتح حقيبته ويخرج منها اسكتش صغير ليرسم به… فهو وليل تعلما الرسم منذ صغرهما سوياً
رسم عينين زرقاوتين بداخلهما بحر وفيه زورق صغير ليقول..: العين دي شفتها في الحلم يجي ٣ ليالي ورا بعض… بس ياترى مقصود بيها ايه؟
دخلت الممرضة حسنة وقالت…: دكتور كريم….معدش فيه حالات
كريم…: تمام انا كدا كدا مروح
_____________________
فهد بحدة…: متكلمنيش يا فاتن لو سمحتي!
فاتن بدهشة..: انت بتهزر يافهد؟… كل ده عشان عملت لاف على صورة ابن خالتي!!؟؟
التف فهد وقال باستنكار..: والله!!!؟؟؟… مش ابن خالتك دا كان متقدملك من ٣٠سنة!!؟؟؟؟
ضحكت فاتن وقالت….: يلهوي يافهد انت لسه فاكر؟… دانا نسيت
فهد…: اه لسه فاكر ودلوقتي تدخلي تعمليله بلوك
فاتن وهي تحتضنه….: حاضر يسيدي اي اوامر تانية؟
فهد بضيق مصطنع تلك المرة…: لا… وياريت معدتيش تعملي التصرف دا تاني…. انا مش بغير ولا حاجة يعني بس عشان انا… زي مانتي فاهمة جوزك يعني وكدا!
فاتن وهي تنظر له بخبث وبعدها قالت بمرح…: واضح واضح انك مش غيران خالص… دانتا ياشيخ داخل تزعق في الاوضة وفكرت اني عملت مصيبة كبيرة وانا مش واخده بالي
طرقات الباب ففتح ليجد مهرة
مهرة باحراج…: انا متآسفة كنت مفكرة فاتن لوحدها
فهد…: لا يا مدام مهرة متتآسفيش ولاحاجة اتفضلي
دخلت مهرة وقالت…: انا بس كنت جايه اقول لفاتن لو تقدر تنزل تساعدني عشان ابن عمي غانم الله يرحمه جاي
فاتن …: حسن!
مهرة متفهمة…: ايوا… بس ارجوكي متجيبلوش سيرة الجواز خالص لان زي مانتي فاهمة…
فاتن بتفهم..: حاضر يا مهرة… انا هلبس بس الطرحة وهنزل
مهرة وهي خارجة…: حاضر… انا مستنياكي في القاعة عشان ننضفها وليل هي اللي هتطبخ
_____________
بعدما وصل حسن واستقبله جميع المتواجدين
ليل …: متعرفش انت وحشتني قد ايه ياخالوا !
احتضنها بحب وقال…: وانتي ياروح خالوا
دخل كريم وقال…: وانا مليش في الحب جانب؟
حسن بمرح…: اتلم ياض انا مبحضنش غير الحلويات
ضحك الكل وقالت ليل…: اخس ع الكسفة
كريم بمرح…: مش هزعل منك دلوقتي عشان فيه بدلة في الموضوع
نظرت ليل بحدة ففهم أنه كاد أن يوقعها في مصيبة.. لانها اتفقت ان توقع ظافر بحب حورية مقابل بذلة
حسن…: بصي بقى انا جاي مخصوص عشان الاكل بتاعك…. اوعي تكوني معملتيش حلويات
ليل وهي تنظر لرعد…: لا حضرت الاكل يا خالوا…. بس فيه ناس كدا بتقول ان طبخي وحش
حسن…: دول بهايم
ضحكت ليل بينما نظر رعد بحدة لها
ليل..: مش هقدر اقول عندك حق المرادي… بس يلا بقى عشان الاكل ميبردش
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زين الصعيد)
بالعرضة السعودية.. احتفالات أهالي مدينة العيون بعيد الفطر تتألق بأجواء مبهجة
مسلسل مراهق العائلة: دراما عائلية مؤثرة تلامس القلوب وتثير نقاشًا واسعًا حول العالم
رابط مباشر للحصول على أرقام جلوس الصف التاسع 2025 اليمن عبر موقع YemenExam الرسمي
أرقام جلوس الثانوية العامة اليمن 2025: رابط الاستعلام الرسمي والخطوات بالتفصيل
توقيت الدوام الصيفي بالطائف 1446-2025: المواعيد الجديدة والتنظيمات الرسمية لكل المراحل الدراسية
مواعيد الدوام الصيفي في تبوك 1446: التوقيت الرسمي لبداية اليوم الدراسي والتوجيهات الجديدة
مواعيد دوام المدارس في الحدود الشمالية 1446-2025: تفاصيل أوقات الحضور وبداية الحصص الدراسية
مشاهدة فيلم شباب البومب 2 2025 كامل بجودة HD: رابط مباشر وتحميل رسمي بكل سهولة